Anmeld forsikringsskade

Når I får en forsikringsskade, så kan det være svært at vide, hvordan man skal forholde sig. Det vil vi kaste lidt lys over her.

Du kan indrapportere en skade, der eventuelt dækkes af forsikringen, hvis du er EJER af en lejlighed i Isbjerget. Hvis du lejer en lejlighed, ved en privat udlejer eller Heimstaden, så skal du kontakte din udlejer vedr. din skade. Vær opmærksom på at skader på toiletter, håndvaske, keramiske kogeplader og lign. skal dækkes af din private indboforsikring. Isbjergets forsikring, Læs policen her, dækker skader på bygning og klimaskærm (ruder og lign).

Skadesbegrænsning
Når skaden er konstateret, så har man pligt til at skadesbegrænse, så skaden ikke bliver større. Det kan f.eks. være sikring af en dør hvor der har været indbrud eller kontakte en VVS’er med henblik på at få lukket for vandet ved rørskader. Herefter skal skaden anmeldes til forsikringsselskabet. Det er vigtigt at man ikke går i gang med at udbedre skaden, før den er blevet vurderet og anerkendt at forsikringsselskabet.

Skadesårsag
Når skaden skal anmeldes, så er det vigtigt at den dokumenteres med billeder og at skadesårsagen er fundet. Forsikringsselskabet kan ikke vurdere skaden, hvis ikke de får oplyst hvordan den er opstået. Dette kan nogle gange kræve at en fagperson skal ud og vurdere skaden inden den anmeldes. Skadelidte skal ligge ud for omkostningerne til dette indtil skaden er anerkendt af forsikringsselskabet, som en dækningsberettiget skade.

Skadesanmeldelse
Når skadesårsagen er fundet, så kan skaden anmeldes til forsikringsselskabet.
Du skal anføre navnet: Ejerforeningen Isbjerget, og foreningens policenummer: 8902059, på din anmeldelse.

Udbedring
Der kan være tilfælde hvor forsikringsselskabet selv vil have en taksator ud og vurdere skaden. Der kan også være tilfælde, hvor forsikringsselskabet har egne håndværkere tilknyttet, som de stiller til rådighed. I disse tilfælde vil forsikringsselskabet oplyse dette i forbindelse med deres vurdering af skaden og oplysning af det videre forløb.

DEAS’ rolle i forsikringsskader
DEAS modtager og anmelder skaden til forsikringsselskabet. Vi ser den modtaget anmeldelse igennem og sikrer os, at den indeholder de oplysninger som forsikringsselskabet skal bruge, inden vi afsender den. Hvis forsikringsselskaber anerkendt skaden, vil dialogen foregå mellem skadelidte og forsikringsselskabet. Hvis vi kommer i besiddelse af oplysninger som har relevans for parterne, så sørger vi for at orientere herom.